اینتل رسماً به تجارت استخراج ارزهای دیجیتال وارد می‌شود

اینتل بعد از معرفی سخت‌افزار جدیدی برای استخراج بیت کوین به نام Boananza، رسماً اعلام کرد که قصد دارد به بازار رمزارزها و بلاک‌چین‌ها وارد شود.

اینتل، یکی از تولیدکنندگان بزرگ‌ تراشه و پردازنده‌های کامپیوتر در جهان، اواخر دی ۱۴۰۰ از تولید اولین نسل از تراشه‌های مخصوص استخراج بیت کوین خبر داد. این تراشه Bonanza Mine نام دارد که ولتاژ بسیار اندک و بازده انرژی آن زیاد است. تراشه‌ی یادشده قرار است ۲۳ فوریه‌ی ۲۰۲۲ (۴ اسفند ۱۴۰۰) معرفی شود.

روز ۲۲ بهمن ۱۴۰۰، راجا کدوری، از مدیران ارشد اینتل، با انتشار پستی رسماً از برنامه‌های این شرکت برای ورود به بازار رمزارزها و بلاک‌چین‌ها به‌کمک شتاب‌دهند‌ه‌هایی با مصرف کارآمد انرژی خبر داد. به‌گزارش Tomshardware، اینتل در سال ۲۰۲۲ هم‌زمان با تحویل تراشه‌های جدیدی اسیک Bonanza Mine به چندین مشتری بزرگ، به بازار استخراج بیت کوین نیز وارد می‌شود و انتظار دارد در پنج سال آینده به رشدی ۲٫۸ میلیارد دلاری دست پیدا کند.

اینتل افزود که به‌منظور طراحی و ساخت سخت‌افزار استخراج ارزهای دیجیتال، گروه محاسباتی جدیدی ایجاد کرده است که به‌عنوان زیرشاخه‌ای از واحد تجاری پردازش سریع و گرافیک اینتل شناخته می‌شود. این گروه زیرنظر راجا کدوری فعالیت می‌کند و براساس IPهای موجود اینتل، سخت‌افزار ابررایانه‌ای سفارشی دیگری نیز خواهد ساخت. هنوز از وظایف این واحد اطلاعی در دست نیست؛ اما احتمال می‌رود که سخت‌افزاری برای استخراج ارزهای دیجیتال دیگری به‌غیر از بیت کوین تولید یا به‌عنوان واحدی کمکی برای خدمات فاندری اینتل (IFS) فعالیت کند.

intelminer

اینتل تصویری از شتاب‌دهنده‌ی بلاک چین جدیدش را به‌اشتراک گذاشته است و بیانیه‌ی کدوری نیز به جزئیات فنی Bonanza Mine اشاره می‌کند. این تراشه برای اولین‌بار در فهرست محصولات کنفرانس آتی ISSCC مشاهده شد؛ اما اینتل قبل از برگزاری این رویداد و معرفی رسمی Bonanza Mine، کار روی نسل دوم این اسیک (BMZ2) را آغاز کرده است.

این تراشه به‌طور خاص برای سرعت‌بخشیدن به پردازش SHA-256 (یکی از الگوریتم‌های رمزنگاری) برای استخراج بیت کوین در ولتاژ بسیار اندک طراحی شده است و به‌گفته‌ی اینتل، درمقایسه‌با پردازنده‌های گرافیکی رایج برای استخراج مبتنی‌بر SHA-256، در هر وات بیش از هزار برابر عملکرد بهتری ارائه می‌کند.

باید توجه کرد که پردازنده‌های گرافیکی اغلب برای استخراج بیت کوین به‌کار نمی‌روند و این مقایسه را نمی‌توان مقایسه‌ی درستی دانست. بیت کوین معمولاً روی اسیک‌ها استخراج می‌شود که پردازنده‌هایی تخصصی هستند و به‌طور خاص برای اجرای یک نوع حجم کاری طراحی شده‌اند. اسیک‌ها درمقایسه‌با انواع پیچیده‌تری از تراشه‌ها که می‌توانند کار مشابهی انجام دهند، مانند پردازنده‌های مرکزی و پردازنده‌های گرافیکی، از کارایی و عملکرد بهتری برخوردارند.

تراشه‌ی Bonanza Mine اینتل با سایر دستگاه‌های مبتنی‌بر اسیک شرکت‌هایی مانند Bitmain که تقریباً انحصار ماینرهای حرفه‌ای را در دست دارد و MicroBT رقابت خواهد کرد. نرخ تأخیر تولید و قیمت کالاها در این شرکت‌ها زیاد است و به شرکت‌های طراحی شخص ثالث و فاندری‌هایی برای تولید وابسته هستند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.