آیا بیتکوین یک مکتب اعتقادی است؟

چرا حمایت و طرفداری از  بیت کوین به یک مذهب تبدیل شده است؟‌

لورکان روش کلی (Lorcan Roche Kelly)، کارشناس بلومبرگ، بیت کوین را اولین دین قرن بیست و یک نامید. هاس مک‌کوک، حامی مشهور بیت‌کوین، بیت کوین را یک دین و خودش را پیروی این مذهب اعلام کرده است. جالب است بدانید کلیسایی برای بیت کوین در سال 2017 تأسیس شد و ساتوشی ناکاموتو، خالق این رمزارز پیشوای این مرکز است.

به گزارش وبسایت کانورسیشن دات کام، برخی از محققان دینی معتقدند هیچ تعریف جهانی و مشخصی از ماهیت دین وجود ندارد. دین‌هایی مانند مسیحیت، اسلام و یهود شباهت‌هایی با هم دارند اما از بین سنت‌ها و آداب آن‌ها نمی‌توان یک ماهیت یکسان برای دین استخراج کرد.

دین را می‌توان ایده‌ها و اعمال فرهنگی خاص مربوط به خدا، زندگی پس از مرگ یا اخلاق دانست. سال‌ها پیش در اروپا بین مذاهب کاتولیک و پرتستان جنگ‌هایی به راه افتاد. این جنگ‌ها باب گفتگو بین عقاید مختلف را باز کرد.

پس از مدتی اروپایی‌ها مشغول استعمار کشورهای آفریقایی و آسیایی شدند. این موضوع سبب آشنایی آن‌ها با مذاهب و ادیان مختلف شد. محققان اروپایی فهمیدند برخی از سنت‌ها بین ادیان یکسان است. این محققان متوجه شدند که فرایند به وجود آمدن و شهرت ادیان بسیار متفاوت است.

منتقدان بی‌منطق بیت کوین

به نظر می‌رسد برخی از مفسران ادعای پذیرش بیت کوین به عنوان دین را برای دور کردن سرمایه‌گذاران از بیت کوین مطرح می‌کنند. مارک موبیوس، مدیر صندوق سرمایه‌گذاری در بازارهای نوظهور، جهت کاهش اشتیاق مردم برای خرید رمزارزها گفته است کریپتو یک فرصت سرمایه‌گذاری نیست؛ بلکه یک مذهب و باور اعتقادی است.

فرضی در فلسفه و منطق وجود دارد که می‌گوید هر چیزی می‌تواند بیش از یک مفهوم و معنا داشته باشد. در حقیقت اگر بیتکوین را به عنوان مذهب فرض کنیم، باز هم می‌تواند به عنوان یک فرصت و بازار سرمایه‌گذاری تلقی شود.

موبیوس غیرمستقیم می‌خواهد بیت کوین را مانند ادیان، یک پدیده هیجانی جلو دهد. در حقیقت او معتقد است افراد با عقل و منطق به سراغ بیتکوین نمی‌روند، بلکه به خاطر حس قلبی و هیجان‌های جامعه به خرید بیت کوین علاقه‌مند می‌شوند. همچنین مخالفان بیتکوین طرفداران این رمزارز را به تعصب و حمایت یک‌جانبه متهم می‌کنند؛ انتقادی که به برخی از گروه‌ها و پیروان مذاهب مختلف نیز وارد می‌شود.

بررسی چارچوب‌های دینی برای بیت کوین

دین مجموعه‌ای از سنت‌ها و چارچوب‌های رفتاری و اخلاقی است. مقایسه پدیده‌های جدید با دین‌ها می‌تواند نتایج جالب و مؤثری به همراه داشته باشد. برای مثال دین‌ها توسط رهبران (پیامبران) کاریزماتیک معرفی شده‌اند که در بین افراد جامعه از اعتبار بالا و هویتی شاخص برخوردار بوده‌اند.

حال بسیاری از افراد ساتوشی ناکاموتو را با پیشوایان دینی مقایسه می‌کنند. رازهای مربوط به هویت این فرد و تحولاتی که در اقتصاد ایجاد کرده است سبب شده تا شخصیتی کاریزماتیک داشته باشد. به علاوه پیشوایان دینی معمولا علیه سنت‌ها و مذاهب پیشین شورش می‌کنند. ساتوشی نیز یک شورش‌گر اقتصادی محسوب می‌شود که دنیا را مبهوت مزایا و قابلیت‌های بیت کوین کرده است.

از طرفی دین‌ها همیشه برای نجات بشر به وجود آمده‌اند. حال عده زیادی معتقدند بیتکوین برای نجات اقتصاد و مبارزه با ثروتمندان، دولت‌ها و سرمایه‌داران پشت پرده طراحی شده است.

برخی از ادیان و مذاهب به بازگشت حضرت مسیح یا منجیان اعتقاد دارند. این بازگشت سبب یک‌دست شدن تمام مردم و مبارزه‌ای جهانی علیه ظلم خواهد شد. حامیان بیت کوین اعتقاد دارند روزی BTC تنها ارز رسمی جهان خواهد بود و مخالفان از چرخه اقتصادی محو خواهند شد. در نهایت برخی‌ها بیتکوین را راه رهایی بشر از تمام مشکلات اقتصادی و اجتماعی می‌دانند. به نظر این افراد ریشه تمام مشکلات بشر در مسائل اقتصادی و چاپ پول است.

آیا بیتکوین را می‌توان یک دین دانست؟

ادیان قواعد، سنت‌ها و روش‌های متفاوتی دارند که هدف همه آن‌ها رستگاری انسان و رفع مشکلات است. بیت کوین نیز راهکارهایی برای حل مشکلات اقتصادی و به تبع آن مشکلات سایر حوزه‌ها ارائه می‌دهد. با وجود این شباهت‌ها اما نمی‌توان بیت کوین را یک مذهب یا دین نامید. دین‌ها چارچوب‌های رفتاری و اخلاقی خاصی دارند. این در حالی است که بیت کوین تمرکز ویژه‌ای در زمینه اقتصاد دارد. شاید با مقایسه دین‌ها و بیت کوین بتوان فهمید چرا عده‌ای تعصب شدیدی روی این رمزارز دارند و از آن به عنوان راه فرار از مشکلات بشر یاد می‌کنند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.