به جای دلار چه ارز دیجیتالی بخریم؟

به گزارش برنا، کمبود دلار یکی از مشکلاتی است که بعضی از اوقات دامن گیر سرمایه‌گذاران بازار دلار می‌شود. این مشکل باعث می‌شود تا خریدارانی که قصد دارند در یک روز خاص ارزی را بخرند و در روز مشخصی بفروشند، برنامه‌ریزی‌شان به هم بخورد.

با این اتفاق ممکن است که فرد سرمایه‌گذار سود قابل توجهی را از دست بدهد. همین موضوع باعث شد تا ما امروز این مقاله را بنویسیم و به شما راه حلی را پیشنهاد کنیم تا از دست دردسرهای دلار کاغذی راحت شوید. دردسرهایی مثل کمبود ارز و نگهداری دلار کاغذی. در این مقاله قرار است روشی را به شما معرفی کنیم تا بدون هیچ دردسری دلار بخرید و نگهداری کنید و هر وقت خواستید آن را بفروشید.

دلار کاغذی چه معایبی دارد؟

بهتر است قبل از اینکه به سراغ روشی که بالاتر به آن اشاره کردیم برویم کمی درباره معایب دلار کاغذی صحبت کنیم. یکی از مشکلات دلار کاغذی روش نگهداری آن است.

اگر بخش حوادث روزنامه را هر از گاهی بخوانید متوجه می‌شوید که تأمین امنیت دلارهای خریداری شده کار چندان راحتی نیست. علاوه بر این دزدیده شدن دلار به صورت فیزیکی همم بسیار رایج است.

دومین عیب دلار کاغذی این است که ممکن است بعضی روزها بازار با کمبود ارز مواجه شود که این موضوع به خاطر تصمیمات گوناگون بانک مرکزی رخ می‌دهد. به همین دلیل شما نمی‌توانید در بعضی از روزها ارز را تهیه کنید. این مسئله می‌تواند برای عده زیادی مشکل بزرگی به حساب بیاید و به‌علت مدیریت نادرست بازار ارز بعضاً با این مشکلات مواجه می‌شویم.

استیبل کوین + ارز دیجیتال جایگزین دلار + صرافی پول نو

ارزهای دیجیتال جایگزین دلار

راه حلی که درباره آن صحبت کردیم همین است، ارز دیجیتال. شاید بگویید که ارز دیجیتال قیمت متغیری دارد و ممکن است خریدی که ما انجام داده‌ایم با ضرر مواجه شود. اما دنیای کریپتوکارنسی راه حلی برای این موضوع ارائه داده است، راه حلی به نام استیبل کوین.

استیبل کوین (stable coin) چیست؟

استیبل کوین (stable coin) به ارزهای دیجیتالی می‌گویند که به یک دارایی واقعی مثلاً دلار متصل هستند. یعنی مهم نیست که چه اتفاقی می‌افتد، قیمت این ارزهای دیجیتال همیشه با قیمت یک دارایی واقعی برابر خواهد بود. می‌توانید لیست تمام stablecoinها را در سایت coinmarketcap ببینید.

به‌عنوان مثال ارز تتر (Tether) یکی از استیبل کوین‌ها با پشتوانه دلار است. یعنی شما با خرید تتر دقیقاً کاری مشابه با خرید دلار انجام داده‌اید. چون تتر همیشه قیمتی برابر با قیمت دلار خواهد داشت و قیمت این ارز دیجیتال همیشه برابر با یک دلار آمریکا (USD) خواهد بود.

استیبل کوین (stablecoin) چه کاربردی دارد؟

استیبل کوینی مثل تتر در بازار ارزهای دیجیتال کاربردهای گوناگونی دارد. به‌عنوان مثال قیمت بیت کوین در هنگام خرید معادل ۳۰ هزار دلار است. سپس با توجه به نوسانات بازار این قیمت به ۴۰ هزار دلار می‌رسد. شما الان می‌خواهید سود خود را دریافت کنید اما تبدیل ارزهای دیجیتال خود به دلار آنقدر وقت گیر می‌شود که درصد قابل توجهی از سود خود را بابت این موضوع از دست می‌دهید. بنابرین بهتر است برای خرید ارز دیجیتال از استیبل کوین‌ها استفاده کنید.

کاربرد استیبل کوین‌ها دقیقاً در همین جاست شما می‌توانید در زمان بسیار کمتری بیت کوین خود را به تتر تبدیل کنید. در ضمن به‌جای اینکه ارز دیجیتال خود را به شکل بیت کوین نگهداری کنید، می‌توانید آن را به‌صورت تتر ذخیره کنید تا از نوسانات بازار در امان باشید و در وقت مناسب وارد بازار شوید تا سود مناسبی دریافت کنید.

استیبل کوین + ارز دیجیتال جایگزین دلار + صرافی پول نو

اما کاربرد اصلی که احتمالاً برای سرمایه‌گذاران دلار جالب باشد این است که شما با استفاده از تتر دیگر دردسر تأمین امنیت ارزهای دیجیتال خود را نخواهید داشت و می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را در امنیت کامل و در گوشی خود نگهداری کنید.

نکته‌ای که برای ما ایرانی‌ها بسیار حائز اهمیت این است که ما با استفاده از تتر دیگر دچار کمبود نخواهیم شد. چون تتر هیچ‌وقت دچار کمبود نمی‌شود و شما می‌توانید همیشه و حتی در نیمه شب تتر را با استفاده ازز یک صرافی ارز دیجیتال مانند pooleno.ir بخرید و بفروشید.

معروف‌ترین استیبل کوین‌های بازار

تا به اینجای مقاله سعی کردیم تا درباره مزایای استیبل کوین‌ها (Stablecoin) صحبت کنیم. در ادامه مقاله قرار است تا با معروف‌ترین استیبل کوین‌های بازار آشنا شویم و نحوه خرید و فروش آن‌ها را بررسی کنیم.

یکه تاز بازار؛ تتر

تتر ((Tether را می‌توان جزو یکی از پرکاربردترین ارزهای دیجیتال دنیا دانست. شاید برایتان عجیب باشد ولی این ارز دیجیتال بدون شک پر استفاده ترین ارز دیجیتال در بازار کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) است.

طبق تعریف ارز دیجیتال تتر روی بلاک چین اتریوم، ترون، سولانا و بسیاری شبکه‌های دیگر قرار دارد. در ایران صرافی پول نو تتر را روی ۴ شبکه اتریوم (erc20)، ترون (trc20)، بایننس اسمارت چین و سولانا برای خرید و فروش آن پشتیبانی می‌کند.

Letitia James یکی از فعالان بزرگ این حوزه در رابطه با این ارز دیجیتال می‌گوید: تتر به کاربران اجازه می‌دهد تا دلار آمریکا را با خرید تتر به دست آورند.

بیشتر افراد حرفه‌ای بازار از Tether به جای دلار برای خرید و فروش ارز دیجیتال استفاده می‌کنند. چون با استفاده از این روش فرد دیگر زمان زیادی را صرف تبدیل ارز دیجیتال خود به ارز فیات و یا بالعکس نخواهد کرد.

تتر پشتوانه‌اش دلار است و جزو استیبل کوین‌هایی به حساب می‌آید که از دلار به عنوان منبعی برای تعیین قیمت استفاده می‌کنند. البته ناگفته نماند که استیبل کوین صرفا به این معنا نیست که قیمت یک ارز دیجیتال دقیقا برابر یک دلار باشد. این در حالی است که استیبل کوین‌هایی وجود دارند که از دارایی‌های دیگر استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال ارز دیجیتال پکس گلد قیمتی برابر با طلا دارد. هر PAXG همیشه قیمتی برابر با یک انس طلا دارد.

خرید تتر در صرافی های ارز دیجیتال ممکن است. از صرافی های معتبر کریپتوکارنسی میتوان Binance ، CoinBase ، kraken  و Pooleno.ir را مثال زد. مثلا شما می‌توانید با ثبت نام در وبسایت “صرافی ارز دیجیتال پول نو” و ورود به صفحه خرید تتر  به نشانی https://pooleno.ir/pricing/tether به راحتی خرید و فروش Tether  را شروع کنید.

دومین جایگزین دلار؛ ارز USDC

محصول همکاری دو شرکت circle و CoinBase، USDC نام گرفته است. ارز دیجیتالی که در سال ۲۰۱۸ متولد شده است. ارز یو اس دی کوین (USDC) فعلا جدی‌ترین رقیب تتر (USDT) به حساب می‌آید.

این استیبل کوین بعد از تتر بزرگ‌ترین مارکت کپ را در بین جایگزین‌های دلار دارد. شاید اصلی ترین علت محبوبیت این ارز دیجیتال مربوط به کوین‌بیس باشد. بالاخره نمی‌توان این نکته را انکار کرد که بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال که در کشور آمریکا مستقر است، تاثیری بر محبوبیت این ارز ندارد. فقط وجود نامی از کوین بیس برای مشهور شدن این ارز کافی بود، چه برسد به آن که سازنده این ارز صرافی کوین بیس باشد!

این ارز روی چند بلاک چین مختلف در دسترس است. ترون، اسمارت‌چین، سولانا و اتریوم شبکه‌هایی هستند که USD Coin روی آنها در دسترس است.

نکته جالبی که درباره این ارز دیجیتال وجود دارد این است که این ارز دیجیتال در تابستان سال پیش بروزرسانی قدرتمندی ارائه داد. این بروزرسانی به حدی قدرتمند است که می‌توان تفاوت USDC قبل از به روزرسانی و بعد از به روزرسانی را به تفاوت پراید و مرسدس بنز تشبیه کرد!

در این به روزرسانی شبکه‌هایی که در بخش خدمات مالی رمزارزها فعال هستند کارمزد استفاده از یو اس دی کوین را به جای مشتری خود بپردازند. البته به غیر از این به روزرسانی تفاوت‌های جزئی زیادی هم ایجاد شد که به افزایش محبوبیت یو اس دی کوین کمک قابل توجهی کرد.

خرید این ارز دیجیتال هم به راحتی از طریق صرافی مورد اعتماد پول نو امکان پذیر است. برای خرید این ارز کافیست به صفحه pooleno.ir/pricing/usdc مراجعه کنید.

سومین جایگزین دلار؛  ارز DAI

این رمزارز بر خلاف ارز قبلی غیر متمرکز است. به همین خاطر نظر خیلی از کاربران را به خود جلب کرده است.  یعنی ارز دیجیتال دای تحت سلطه سازمان خاصی نیست.

شاید هنوز با اهمیت ماجرا آشنا نشده باشید ولی این موضوع برای ما ایرانی‌ها بسیار حائز اهمیت است. چون به عنوان مثال یو اس دی کوین در کشور آمریکا توسعه داده شده است پس باید از قوانین آمریکا تابعیت کند. به همین علت اگر آمریکا تحریمی بر علیه سرمایه گذاران ایرانی اعمال کند ایرانی‌ها نمی‌توانند از این ارز دیجیتال استفاده کنند.

در حالی که ارز DAI به صورت غیرمتمرکز ساخته شده است. یعنی از قوانین کشور خاصی تبعیت نمی‌کند و به همین دلیل یکی از بهترین گزینه‌ها برای ما ایرانی‌ها محسوب می‌شود.

ارز دیجیتال DAI از الگوریتمی به نام MakerDAO استفاده می‌کند و به همین دلیل بر اساس یکسری قرارداد هوشمند مدیریت می‌شود.

البته این ارز دیجیتال هنوز هم به ارز دیجیتال Tether نمی‌رسد ولی اگر غیر متمرکز بودن ارز دیجیتال برای شما اهمیت دارد بهتر است از DAI استفاده کنید.

در ایران صرافی های معتبر پول نو و نوبیتکس، رمز ارز DAI را خرید و فروش میکنند. قیمت و اطلاعات بیشتر درباره این ارز را در صفحه pooleno.ir/pricing/dai مشاهده کنید.

بایننس دلار؛ باز هم پای بایننس در میان است!

دیگر حوزه‌ای در دنیای کریپتو کارنسی باقی نمانده که بایننس در آن حضور نداشته باشد. شاید خود شما هم با خواندن عنوان به این موضوع پی ببرید که بایننس سازنده این ارز دیجیتال است. البته در توسعه بایننس دلار شرکت paxos که سازنده ارز دیجیتال پکس گلد است نیز حضور داشته و نقش مهمی را در این زمینه ایفا کرده است.

بایننس دلار (BUSD) زیر نظر سازمان مالی ایالتی نیویورک فعالیت می‌کند و مجوز فعالیت را از این سازمان معتبر دریافت کرده است. می‌توان گفت که بایننس دلار از معدود پروژه‌های حوزه کریپتوکارنسی است که توانسته مجوز فعالیت خود را کسب کند.

بایننس دلار (BUSD) در سال ۲۰۱۹ میلادی در بازار ارزهای دیجیتال عرضه شد. بعد از عرضه این ارز دیجیتال و وجود نام بایننس در اسم این ارز دیجیتال کافی بود که بایننس دلار به سرعت مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفت. این محبوبیت باعث شده تا بایننس دلار به یکی از رقبای اصلی تتر تبدیل شود. طبق آمار منتشر شده در سایت پول نو 0.8 درصد از دامیننس بازار کریپتوکارنسی در اختیار بایننس دلار است و این ارز دیجیتال در رتبه دوازدهم قرار دارد. خرید busd از سایت پول نو امکان پذیر است. اطلاعات بیشتر و خرید BUSD را میتوانید در صفحه https://pooleno.ir/pricing/binance-usd ببینید.

گفتار پایانی با خوانندگان مقاله

کم کم وقت آن رسیده که پا در دنیای ارزهای دیجیتال بگذارید و امور مالی خود را در دنیای غیرمتمرکز انجام دهید. شاید ساده‌ترین راه ورود به این دنیا، همین کاربرد دلار به صورت ارز دیجیتال باشد. همواره خرید و فروش ارز دیجیتال خود را از صرافی‌های معتبر ایرانی انجام دهید و تا می‌توانید از کیف پول شخصی خود برای انتقال و نگهداری دارایی‌های دیجیتال استفاده کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.