روسیه برای دور زدن تحریم‌ها به بیت کوین روی آورده است!

روسیه که این روزها با تحریم‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، در تلاش است تا راه‌هایی برای افزایش درآمد خود بیابد. در این میان، پاول زاوالنی، رئیس کمیته انرژی فدراسیون روسیه، پیشنهاد پذیرش بیت کوین در ازای صادرات نفت و گاز به کشورهای دوست، مانند چین و ترکیه را مطرح کرده است.

به گزارش وبسایت کوین تلگراف، به گفته زاوالنی، این کشورها می‌توانند به جای ارز استاندارد بین‌المللی، یعنی دلار ایالات متحده، هزینه دریافت انرژی از روسیه را به روبل روسیه، یوان چین، لیر ترکیه یا حتی بیت کوین پرداخت کنند. در همین راستا، زاوالنی می‌گوید:

ما مدت‌هاست که به چین پیشنهاد داده‌ایم تا به ارزهای ملی روبل و یوان روی بیاورد. در رابطه با ترکیه هم می‌توان از لیر و روبل استفاده کرد. مجموعه ارزها می‌تواند متفاوت باشد و این یک عمل عادی است. اگر بیت کوین وجود داشته باشد، ما با بیت کوین معامله خواهیم کرد.

وی همچنین اظهار داشت که کشورهای غیردوست می‌توانند هزینه نفت خود را با روبل یا طلا بپردازند. با این حال، مشخص نیست که آیا روسیه می‌تواند شرایط قراردادهای موجود با کشورهایی که به یورو یا دلار پرداخت می‌کنند را تغییر دهد یا خیر.

روسیه در حال بررسی راه‌هایی است که بتواند تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی را که به دلیل حمله این کشور به اوکراین وضع شده‌اند، دور بزند. طبق گزارش‌ها، بانک‌های روسی از سیستم سوئیفت حذف شده‌اند و در نتیجه، قادر به انجام پرداخت‌های برون مرزی نیستند. همچنین، بیشتر تجارت‌ها با روسیه، به جز تجارت نفت و گاز، ممنوع اعلام شده است.

انرژی، مهم‌ترین کالایی است که روسیه صادر می‌کند و منبع انرژی کلیدی در اروپا و سایر کشورها است که جایگزین کردن آن دشوار است. به گزارش رویترز، درآمد روسیه از تجارت نفت و گاز در سال ۲۰۲۱، حدود ۱۱۹ میلیارد دلار بوده است.

در این میان، به نظر می رسد بازار کریپتو به خبر گسترش استفاده بین‌المللی از بیت کوین، واکنش مثبت نشان داده است. داده‌های بازار نشان می‌دهند که قیمت بیت کوین به کانال ۴۴ هزار دلار وارد شده که بالاترین سطح آن در یک ماه گذشته است. به گفته کارشناسان، بی‌ثباتی سیاسی جهانی می‌تواند راه را برای پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال به عنوان ابزاری برای تسویه حساب بین‌المللی هموار کند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.