تکنولوژی جدید برای کاردانو

تیم کاردانو سال گذشته یک پروتکل مقیاس‌پذیری لایه دوم به نام هایدرا (Hydra) را معرفی کرد؛ پروژه‌ای که در نهایت در سال ۲۰۲۱ قابلیت قراردادهای هوشمند را برای شبکه بلاکچین کاردانو به ارمغان آورد.

تیم کاردانو از آن زمان تاکنون، به توسعه پروتکل هایدرا ادامه داده و اخیراً نیز با انتشار گزارشی در وب‌سایت رسمی خود، اطلاعات بیشتری در مورد این پروژه و پیشرفت‌های آن ارائه کرده است.

به گزارش تیم توسعه‌دهنده کاردانو، پروتکل هایدرا که توسط تیم اوروبوروس (Ouborous) کاردانو و با هدف افزایش توان عملیاتی، به حداقل رساندن تأخیر و ارائه راه‌حل‌های مقرون‌به‌صرفه، بدون قربانی کردن منابع ذخیره‌سازی ایجاد شده، همچنان به تکامل خود ادامه می‌دهد.

هایدرا اکنون به یک پروتکل اثبات مفهومی کامل تبدیل شده است، چیزی که در نقشه راه اولیه وجود نداشت. این موضوع، پروژه را به سمت «پیاده‌سازی تعریف‌شده‌تر حداقل محصول قابل قبول (MVP)» سوق داده است.

هایدرا به عنوان یک دفترکل کوچک عمل می‌کند، مانند دفترکل درون زنجیره‌ای شبکه کاردانو، اما در مقیاس کوچکتر و همچنین خارج از زنجیره.

cardano-scaling-protocol-hydra

نمودار کندل یک ساعته قیمت ارز دیجیتال کاردانو (ADA).

با الگوریتم اجماع ارائه‌شده در این پروتکل، همه طرف‌های درگیر در یک تراکنش باید قبل از تأیید انجام آن، به توافق برسند. این موضوع، سطح بسیار بالایی از امنیت را برای کسانی که از این پروتکل استفاده می‌کنند، فراهم می‌کند.

کاردانو و پردازش تراکنش‌ها در هر ثانیه

یکی از قابلیت‌های اصلی شبکه کاردانو، تعداد تراکنش‌های پردازش‌شده توسط آن در هر ثانیه (TPS) است. این شبکه مبتنی بر اثبات سهام به طور قابل‌توجهی سریع‌تر از رقیب اصلی خود، یعنی اتریوم، است.

اگرچه TPS می‌تواند مانند یک معیار مهم به نظر برسد، اما کاردانو در گزارش خود می‌گوید که این معیار، کم‌ معنی‌ترین معیاری است که می‌توان برای مقایسه استفاده کرد؛ چون تراکنش‌ها می‌توانند اشکال و اندازه‌های مختلفی داشته باشند.

به گفته تیم کاردانو، این بلاکچین به سمت مقیاس‌پذیری بیشتر حرکت می‌کند، اما در این میان، فقط به TPS توجه ندارد، بلکه می‌خواهد بیشتر روی توان عملیاتی، نهایی شدن و هم‌زمانی تمرکز کند؛ چراکه معتقد است این معیارها اهمیت بیشتری دارند و حجم، سرعت و میزان کار انجام‌شده در یک شبکه را نشان می‌دهند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.