بیت‌کوین نفتی! / بیت‌کوین با محیط زیست چه می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، چند ماهی است که بحث بر سر ممنوعیت استخراج ارزهای دیجیتال در پارلمان اروپا بالا گرفته بود. اما دیروز نمایندگان پارلمان اروپا علیه ممنوعیت استخراج بیت‌کوین رای دادند. رسانه‌های خارجی گزارش دادند استخراج بیت‌کوین در اروپا ادامه دارد اما هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

بیت‌کوین با محیط زیست چه می‌کند؟

بیت‌کوین با محیط زیست منطبق نیست. این جمله‌ای است که این روزها بسیاری از کارشناسان و قانون‌گذاران می‌زنند. طبق تحقیقات digiconomist هر تراکنش بیت‌کوین ۱۲۵۹ کیلوگرم دی‌اکسید کربن ایجاد می‌کند. یا به عبارتی هر تراکنش بیت‌کوین ۲۲۵۸ کیلووات برق مصرف می‌کند و این برق برای مصرف دو ماه یک خانواده آمریکایی کافی‌ است. این در حالیست که هر تراکنش ویزا ۱٫۵ وات برق مصرف می‌کند.

یک ماشین امروزی استخراج بیت‌کوین در روز ۲۰۰ کونتریلیون کد را برای ایجاد یک بلوک حدس می‌زند. میلیون‌ها ماشین استخراج بیت‌کوین در شبکه در حال حدس زدن کدها برای تایید بلوک بعدی هستند و این موضوع اساس کار ارزهای دیجیتال اثبات سهام است. «برای پردازش بی‌شماری از کدهای برنامه‌نویسی شده انرژی زیادی لازم است.»

براساس این تحقیق در هر سال حدود ۱۰۰ میلیون تراکنش بیت‌کوین انجام می‌شود. این مقدار تراکنش مقدار زیادی کربن آزاد می‌کند. همچنین ماینرهای بیت‌کوین به طور متوسط در هر تراکنش معادل وزن دو گوشی آیفون زباله الکترونیکی تولید می‌کنند.

ممنوعیت کار درستی است؟

شاید بعد از فهمیدن مقدار آلودگی بیت‌کوین کمی آشفته باشید اما ممنوعیت راهکار جلوگیری از الودگی محیط زیست نیست. طبق مطالعات De Vries پس از ممنوعیت استخراج بیت‌کوین در چین میزان مصرف انرژی تجدیدپذیر در استخراج بیت‌کوین حدود ۲۰ درصد کاهش یافت.

معدن زیرزمینی در چین فعال شدند و از اکثر از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند. راهکار کاهش آلودگی تحول در شیوه استخراج است. طبق گزارش‌ها مزرعه‌های استخراج بیت‌کوین باید برق مورد نیاز خود را با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کنند.

استخراح در اروپا ممنوع می‌شود؟

اگرچه پارلمان به ممنوعیت رای منفی داده اما مخالفان استخراج بیت‌کوین هنوز می‌توانند استخراج را ممنوع کنند. پاتریک هانسن، استراتژی در کسب و کار  در مصاحبه‌ای گفت: آن‌ها می‌توانند با حق وتو لایجه را به جلسه عمومی ارجاع دهند. برای این کار باید رای جمع کنند.

هانسن عقیده دارد مساله ارزهای دیجیتال در اروپا رویکردی سیاسی دارد. از طرفی برخی از رسانه‌‌ها از دخیل بودن بحران انرژی در خاموش شدن ماینرها خبر دادند. قیمت حامل‌های انرژی در اروپا بعد از حمله روسیه به اوکراین زنگ خطری بزرگ برای مردم اروپا است. در این شرایط شاید استخراج بیت‌کوین کار درستی نباشد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.