شوک جدید برای بیت کوین، این‌بار ممنوعیت در اروپا!

نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا (EU) امروز قرار است درباره پیش‌نویس چهارچوب پیشنهادی برای بازار دارایی‌های دیجیتال که عملاً به معنای ممنوعیت بیت کوین است، رأی‌گیری کنند. این پیش‌نویس در واقع، بسته قانونی گسترده‌تر اتحادیه اروپا برای دارایی‌های دیجیتال است. در حال حاضر، نتیجه این رأی‌گیری هنوز نامشخص است.

به گزارش سایت کوین دسک، این پیش‌نویس حاوی یک ماده جدید است که به نظر می‌رسد استفاده از ارزهای دیجیتال مبتنی بر الگوریتم اجماع اثبات کار را محدود می‌کند. به گفته افرادی که با این موضوع آشنا هستند، اگرچه این پیش‌نویس خطر جدی برای بازار کریپتو به شمار می‌رود، اما برخی از اعضای پارلمان همچنان ممکن است به آن رأی منفی دهند.

مقررات مورد بحث، تمامی دارایی‌های رمزارزی را ملزم می‌کند تا قبل از صدور، عرضه یا پذیرش برای تجارت در اتحادیه اروپا، «حداقل استانداردهای پایداری زیست‌محیطی اتحادیه اروپا با توجه به مکانیسم اجماع مورد استفاده برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها» را رعایت کنند.

به این ترتیب، برای رمزارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم که از قبل در اتحادیه اروپا معامله می‌شدند، این قانون یک طرح حذف تدریجی را پیشنهاد می‌کند تا زمانی که مکانیسم اجماع خود را از اثبات کار به روش‌های دیگری که مصرف انرژی کمتری دارند (مانند اثبات سهام)، تغییر دهند.

اگرچه برنامه‌هایی برای انتقال اتریوم به الگوریتم اجماع اثبات سهام وجود دارد، اما هنوز مشخص نیست که آیا همان گزینه برای بیت ‌کوین هم در دسترس است یا خیر.

این بند با واکنش سریع جامعه کریپتو در سراسر جهان مواجه شده است. در همین راستا، جرمی آلیر، بنیانگذار Circle Pay، می‌گوید:

این رأی‌گیری در اتحادیه اروپا بسیار مهم است. این‌که چنین پیشنهادی تا اینجای کار آمده، بسیار نگران‌کننده است و بعید است که بتوان در برابر آن مقاومت کرد.

طبق گزارش‌ها، تعدادی از نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا بر ممنوعیت ارزهای دیجیتال مبتنی بر اثبات کار، به دلیل نگرانی‌های مربوط به مصرف انرژی آنها، تأکید می‌کنند. به گفته این نمایندگان، حتی اگر از انرژی تجدیدپذیر برای این منظور استفاده شود، این احتمال وجود دارد که انرژی‌های تجدیدپذیر در نظر گرفته شده برای شبکه ملی برق و استفاده عمومی، به سمت محاسبات مورد نیاز برای رمزارزهای اثبات کار هدایت شوند.

نسخه قبلی این ماده، ممنوعیت رمزارزهای مبتنی بر اثبات کار در اتحادیه اروپا را از ژانویه سال ۲۰۲۵ پیشنهاد می‌کرد. با این حال، این ماده بعداً به دنبال انتقاد طرفداران رمزارز حذف شد، اما اکنون به شکل ویراش شده، دوباره به پیش‌نویس نهایی اضافه شده است.

استفان برگر، نماینده پارلمان اتحادیه اروپا که مسئولیت نظارت بر محتوا و پیشرفت چارچوب پیشنهادی برای رمزارزها را بر عهده دارد، در تلاش است تا در مورد محدود کردن این نوع رمزارزها به توافق برسد. به گفته برگر، این چارچوب پیشنهادی محلی برای حل و فصل قوانین مرتبط با فناوری یا انرژی نیست و هدف اصلی آن، تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال به عنوان یک دارایی است.

پس آن‌که پارلمان در این مورد تصمیم‌گیری کرد، این پیش‌نویس قرار است به یک گفتگوی سه‌گانه میان کمیسیون اروپا، شورا و پارلمان اروپا، ارسال شود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.