ارتباط فیسبوک با کلاهبرداران رمزارزی چیست؟

سازمان نظارت بر مصرف‌کنندگان و رقابت استرالیا (ACCC) در حال بررسی اتهامات وارد شده به شرکت فیس‌بوک پیرامون یک سری تبلیغات متقلبانه ارزهای دیجیتال در این پلتفرم است.

چند روز پیش اندرو تویگی فارست، تاجر میلیارد، از شبکه اجتماعی متا (فیس‌بوک سابق) به اتهام ارائه تبلیغات کلاهبرداری به کاربران و مقالات جعلی که از نام و شباهت او استفاده می‌کردند، شکایت قانونی انجام داد.

به علاوه از هویت تعداد زیادی چهره مشهور دیگر مانند هیو جکمن و نیکول کیدمن به طور متقلبانه استفاده شده است تا کاربران به سرمایه‌گذاری در این پروژه ترغیب شوند.

ACCC مدعی است که شبکه اجتماعی متا به کلاهبرداران رمزارز اجازه داده است تا قوانین مصرف‌کننده استرالیا را نقض کرده و صدها هزار دلار از دارایی‌های قربانیان را به سرقت ببرند.

راد سیمز، رئیس ACCC به خبرگزاری The Australian اعلام کرد اگرچه تحقیقات آن‌ها شباهت‌هایی با پرونده فارست دارد اما مسیر این دو پرونده کاملا جداگانه است و تحقیقات ACCC گستره وسیع‌تری خواهد داشت.

در حالی که پرونده فارست به نقض احتمالی قانون جزایی مشترک‌المنافع استرالیا مربوط می‌شود، ACCC بررسی خواهد کرد که آیا پلتفرم متا قوانین مصرف‌کننده استرالیا را نقض کرده است یا خیر.

فارست ادعا می‌کند که متا با سرباز زدن از انجام اقدامات کافی برای حذف کلاهبرداری‌ها در پلتفرم خود، نه تنها قوانین پولشویی استرالیا را نقض کرده است بلکه به شیوه‌ای بی‌ملاحظه رفتار می‌کند.

او ۲۸ مارس پرونده خود را به دادگاه ماژسترات استرالیای غربی ارائه خواهد داد و انتظار می‌رود در اواخر سال جلسه رسیدگی به این پرونده برگزار شود.

فارست همچنین در سپتامبر ۲۰۲۱ یک دادرسی مدنی همزمان با دادگاه عالی کالیفرنیا آغاز کرد و به دنبال دریافت حکم قضایی بود. این پرونده همچنان در جریان است و تاریخ رسیدگی به اتهام مدنی هنوز مشخص نشده است.

در سال 2020، کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری استرالیا (ASIC) هشداری در مورد تبلیغات جعلی رمزارزها که توسط افراد مشهور، از جمله جکمن، کیدمن و حتی ولید علی تایید شده بود، صادر کرد. در این تبلیغات از تصاویر افراد مشهور دیگری از جمله ایلان ماسک، بیل گیتس و ریچارد برانسون نیز استفاده شده بود.

کاربران استرالیایی فیس‌بوک گزارش داده‌اند که صدها هزار نفر را در این کلاهبرداری دارایی خود از دست داده‌اند. یکی از قربانیان به خبرگزاری The Australian گفته است که هیچ‌کس تصور نمی‌کرد این رویداد غیرواقعی باشد؛ زیرا در تبلیغات تصویر فارست را نمایش داده شده بود. اندرو فارست نماد میلیون‌ها استرالیایی است و مردم این کشور احترام زیادی برای قائل هستند.

در سال 2019 نیز فارست و چندین سلبریتی استرالیایی از جمله کیت وینسلت درگیر پرونده کلاهبرداری دیگری در حوزه ارزهای دیجیتال شدند. در آن بازه زمانی مقالاتی جعلی منتشر شد که فارست از مردم برای سرمایه‌گذاری روی بیت کوین دعوت کرده بود. طبق آمارها، در سال ۲۰۲۱ کلاهبرداری‌های رمزارزی بیش از ۴۰ میلیون دلار خسارت ایجاد کرده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.