نقش توکن‌های NFT در فعالیت‌های غیرقانونی!

بنابر گزارشی که به تازگی منتشر شده، NFT ها به طور فزاینده‌ای برای پولشویی استفاده می‌شوند و معامله‌شویی (Wash Trading) هم به شدت به این بازار نوظهور سرایت کرده است. طبق گزارش جدید Chainalysis، با وجود موارد استفاده هیجان‌انگیز و مفید برای NFT ها، پتانسیل‌هایی برای سواستفاده از این حوزه هم وجود دارد.

این شرکت تحقیقات و تحلیل بلاکچین در گزارش خود روی دو نوع فعالیت غیر قانونی در بازار NFT، معامله‌شویی و پولشویی، که نگرانی‌های زیادی را برانگیخته، پرداخته است.

معامله‌شویی به فروش‌های کاذبی گفته می‌شود که خریدار و فروشنده در معامله یک نفر است. هدف از این معامله، فریب دادن بازار و جذب فروشندگان احتمالی و ایجاد هجمه و افزایش تقاضا برای یک دارایی و در نتیجه افزایش قیمت آن است.

طبق گزارش Chainalysis، اغلب پلتفرم‌های NFT به کاربران اجازه می‌دهند که فقط با اتصال کیف پول خود و بدون نیاز به احراز هویت بیشتر به معامله این توکن‌های غیر مثلی بپردازند و به سادگی سواستفاده کنند. در این گزارش برخی از فروش‌های NFT بررسی شد و در این بین مشخص شد که برخی از فروشندگان NFT صدها مرتبه معامله‌شویی انجام داده اند.

معامله‌شویی NFT را می‌توان با تحلیل فروش NFT به آدرس‌هایی که خودکفا بوده اند، یعنی توسط آدرس‌های فروشنده یا آدرس‌های رابط تأمین مالی شده اند، شناسایی کرد.

با استفاده از تحلیل بلاکچین، Chainalysis توانست 262 کاربری را که یک NFT را بیش از 25 مرتبه به یک کیف پول خودکفا فروخته اند، شناسایی کند. سود کلی این کاربران بعد از تفریق مقدار کارمزدها از فروش NFT ها به دست آمده است. در این گزارش نوشته شده است:

اغلب معامله‌شویی‌های NFT بدون سود بوده اند ولی آن تعداد معدود موفقیت آمیز به حدی سودده بوده اند که به طور کلی این 262 کاربر سود بسیار بالایی را به دست آورده اند.

The dark side of the NFT market

سود حاصل از معامله‌شویی NFT

در این گزارش 110 معامله‌شویی موفق گزارش شده که موفق به کسب سود 8.9 میلیون دلاری شده اند. در حالیکه 152 معامله ناموفق دیگر 416,984 دلار ضرر ایجاد کردند.

نکته بدتر اینجاست که این 8.9 میلیون دلار از فروش به خریداران ناآگاهی به دست آمده که تصور می‌کردند NFT آن‌ها ارزش زیادی دارد و از یک کلکسیون دیگر خریداری کرده اند.

پولشویی با NFT

با اینکه حجم سرمایه موجود در بخش پولشویی به اندازه معامله‌شویی نیست ولی این بخش هم اخیراً گسترش زیادی کرده که نگرانی جدیدی را ایجاد می‌کند.

داده‌ها حاکی از آن است که سرمایه‌های غیر قانونی همه روزه بیشتر وارد حوزه NFT می‌شود و در سه ماهه چهارم سال 2021، مقدار سرمایه وارد شده به بازار NFT رشد شدیدی داشته و به بیش از 1 میلیون دلار رسیده است.

The dark side of the NFT market

مقدار سرمایه غیر قانونی ورودی به NFT

ارزش کل دارایی‌های غیر قانونی در سه ماهه چهارم 2021 با افزایشی شدید به 1.4 میلیون دلار رسیده است. در نیمه دوم سال 2021، بزرگترین بخش از این دارایی مربوط به آدرس‌های کلاهبردار یا اسکم بوده است که برای خرید NFT به بازارها منتقل شده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.