استفاده از اتریوم ارزان‌تر می‌شود

دوستداران اتریوم این روزها دلیل بزرگی برای خوشحالی دارند و آن هم، ارزان شدن معاملات ETH نسبت به ماه‌های گذشته است. داده‌ها نشان می‌دهند که میانگین کارمزد تراکنش در بلاکچین اتریوم به ۱۵٫۳۱ دلار و متوسط ​​کارمزد تراکنش‌های ساده به ۶٫۶۷ دلار رسیده که پایین‌ترین رقم از ماه سپتامبر ۲۰۲۱ است.

به گزارش سایت کریپتو پوتیتو، این پدیده در راه‌حل‌های لایه دوم نیز مشاهده می‌شود. به گزارش پلتفرم L2Fees، تقریباً همه زیرساخت‌های محبوب، برای ارسال ETH به طور متوسط ​​کمتر از ‍۱ دلار و برای سواپ توکن‌ها (عملیات پیچیده‌تر) بین ۰٫۳۱ دلار تا ۲٫۱۸ دلار کارمزد دریافت می‌کنند.

بلاکچین اتریوم طیف وسیعی از خدمات از جمله برنامه‌های غیرمتمرکز، صرافی‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند را ارائه کرده و انواع مختلف آلت ‌کوین‌ها، شیت‌ کوین‌ها، استیبل کوین‌ها، NFT‌ها و تعداد بی‌شماری محصولات نوآورانه دیگر، در این شبکه اجرا می‌شوند.

اما همه چیز بهایی دارد و این همه محبوبیت باعث افزایش کارمزدهای اتریوم شده است. همین موضوع، چشم‌انداز پذیرش این بلاکچین را در کوتاه‌مدت پیچیده‌تر کرده و باعث ایجاد تعداد زیادی بلاکچین و پروژه مقیاس‌پذیر رقیب شده است.

اما به نظر می‌رسد همه چیز در حال تغییر است. بر اساس داده‌های پلتفرم Bitinfocharts، میانگین کارمزد تراکنش در بلاکچین اتریوم به ۱۵٫۳۱ دلار رسیده است، رقمی که از اکتبر سال ۲۰۲۱، زمانی که کارمزدها به کمترین میزان خود در حدود ۱۳ دلار رسیده بود، مشاهده نشده است.

ethereum-fees

میانگین کارمزدها در شبکه اتریوم.

این رقم نشان‌دهنده کاهش بیش از ۷۵ درصدی میانگین کارمزدهای اتریوم از نوامبر ۲۰۲۱ است، زمانی که کارمزد تراکنش‌ها در این شبکه به طور میانگین به ۶۲٫۸ دلار رسیده بود.

موضوع کارمزد برای پایداری اتریوم (و هر بلاکچین دیگری) اهمیت حیاتی دارد. در اتریوم و سایر بلاکچین‌های مبتنی بر اثبات کار، کاربران برای تایید تراکنش‌های خود باید در نوعی مزایده شرکت کنند. به این صورت که، هرچه کارمزد پرداختی توسط کاربر بیشتر باشد، تراکنش‌ او سریع‌تر پردازش خواهد شد.

در این میان، هرچه یک تراکنش پیچیده‌تر باشد، قدرت استخراج بیشتری برای اجرای آن مورد نیاز است. به همین دلیل، برای این نوع تراکنش‌ها، کارمزدهای چند صد دلاری کسر می‌شود.

راه‌حل تیم اتریوم برای کاهش بار و در نتیجه، کاهش کارمزدها، لایه جدید اتریوم است که قبلا به عنوان ETH2.0 شناخته می‌شد. طی این به‌روزرسانی، قرار است شبکه اتریوم به مدل اجماع اثبات سهام مهاجرت کرده و راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری مانند شاردینگ (sharding) را پیاده‌سازی کند. طبق برآورد ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، در این صورت، ظرفیت پردازش تراکنش در شبکه اتریوم تا ۱۰۰ هزار تراکنش در ثانیه افزایش خواهد یافت.

با این حال، تا اجرای کامل این به‌روزرسانی هنوز زمان زیادی باقی مانده و بسیاری هم در آن تردید دارند. به همین دلیل، بسیاری از کاربران به دنبال گزینه‌های جایگزین، مانند راه‌حل‌های لایه دوم و یا روی آوردن به بلاکچین‌های رقیب مانند شبکه هوشمند بایننس یا سولانا هستند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.