متاورس و بازی‌های بلاک چینی؛ نگاهی به بازی‌های درآمدزای کمتر شناخته‌شده

به‌جرئت می‌توان گفت که یکی از دستاوردهای مهم بلاک چین در سال ۲۰۲۱، افزایش محبوبیت این فناوری در صنعت بازی بود. بازی‌های بلاک چینی که در دسته‌بندی‌ «بازی‌ با هدف کسب درآمد» (Play-to-Earn) قرار می‌گیرند، دقیقاً به همین علت محبوب هستند که به بازیکنان اجازه می‌دهند در ازای وقتی که صرف بازی می‌کنند درآمد داشته باشند. حقیقت این است که بازی‌ با هدف کسب درآمد آینده صنعت بازی خواهد بود و این هدف با بهره‌گیری از دو فناوری مهم بلاک چین و متاورس اجرایی خواهد شد.

برخلاف همیشه که صنعت بازی را به‌عنوان سرگرمی می‌شناختیم، این روزها اخبار جابه‌جایی پول‌های زیادی در این صنعت به گوشمان می‌خورد. صنعت بازی از زمان معرفی وب‌ ۳ توسعه بی‌نظیری را تجربه کرد و بازار جهانی آن تا پایان سال ۲۰۱۹ ارزشی معادل ۱۵۲ میلیارد دلار پیدا کرد. در حقیقت این صنعت از زمان توسعه وب‌ ۳ تاکنون همچنان به رشد خود ادامه داده و همین مسئله باعث جذب شمار زیادی از توسعه‌دهندگان به این حوزه شده است.

در این بین، برخی بازی‌های بلاک چینی هستند که از محبوبیت بالاتری برخوردارند؛ در حالی که برخی دیگر از آنها کمتر شناخته‌شده هستند. یکی از نویسندگان وب‌سایت کوین تلگراف به نام ایوان لوترا (Evan Luthra) اخیراً مقاله‌ای را در این وب‌سایت منتشر کرده و در آن برخی از بازی‌های بلاک چینی کمتر شناخته‌شده را بررسی کرده است. در ادامه ترجمه این مقاله را مطالعه می‌کنید.

بازی‌های بلاک چینی؛ مدل جدید کسب درآمد

«بازی‌کردن» در گذشته تنها یک رابطه یک‌طرفه بود که سود حاصل از آن متوجه توسعه‌دهندگان یا مالکان بازی‌ها می‌شد. بازیکنان تنها با این بازی‌ها سرگرم می‌شدند و البته برای آنها خرج هم می‌کردند. آنها مبالغ هنگفتی را به بازی‌های خود اختصاص می‌دادند؛ به‌طوری که از ۱۴۳ میلیارد دلاری که کاربران در سال ۲۰۲۰ برای اپلیکیشن‌های موبایلی هزینه کرده بودند، ۱۰۰ میلیارد دلار آن متعلق به اپلیکیشن‌های بازی بود.

این یعنی به‌ازای هر دلاری که در گوگل پلی‌ استور (برای دستگاه‌های اندرویدی) و اپ استور (در دستگاه‌های iOS) خرج شده، ۷۰ درصد آن متعلق به اپلیکیشن‌های بازی بوده است. حتی در زمان فعلی که مدل‌های جدید بازی برای کسب درآمد معرفی شده‌اند، باز هم برآورد می‌شود که تا پایان سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار در بازی‌های موبایلی خرج شود؛ یعنی چیزی حدود ۲۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰.

با این حال، شکی در این نیست که مدل بازی برای کسب درآمد در آینده نزدیک جایگزین مدل‌های فعلی بازی خواهد شد. گفتنی است تمایل به این نوع از بازی‌ها با شیوع بیماری کووید-۱۹ تشدید شد؛ مسئله‌ای که درباره جهان‌های مجازی و متاورس که میزبان این بازی‌ها هستند هم صدق می‌کند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.