فیس‌بوک متاورس می‌سازد؛ دنیای غیرمتمرکز چه خواهد شد؟

خبر ورود فیس‌بوک به جهان متاورس را می‌توان یکی از پرسروصداترین اخبار حوزه ارزهای دیجیتال در چند سال اخیر دانست. البته این خبر مانند بسیاری خبرهای مشابه دیگر که حاکی از ورود افراد و شرکت‌های بزرگ به دنیای کریپتو بود، باعث خوشحالی جامعه این ارزها نشد و بیشتر نگرانی آنها را در پی داشت. بخش عمده این نگرانی‌ها مربوط به اقدام احتمالی فیس‌بوک برای متمرکزسازی نوآوری‌ای بود که از اساس غیرمتمرکز بوده است. آنها نگران بودند که متاورس متمرکز فیس‌بوک به‌عنوان تهدیدی برای کل اکوسیستم غیرمتمرکز عمل کند و البته نگرانی آنها کاملاً منطقی و قابل‌درک بود؛ اما خبر خوب این است که تحت هر شرایطی، آینده متاورس با تمرکززدایی گره خورده است.

بیشتر بخوانید: متاورس؛ آینده اینترنت متمرکز خواهد بود یا غیرمتمرکز؟

فیس‌بوک مدت‌هاست قصد دارد وارد حوزه متاورس شود و احتمالاً چندین سال است که برای آن برنامه‌ریزی کرده؛ اما به‌تازگی برنامه‌های بلندپروازانه این شرکت به مرحله عملی رسیده و تیتر خبرها در سراسر جهان شده است. تغییر نام شرکت فیس‌بوک به «متا» (Meta) احتمالاً بزرگ‌ترین و جسورانه‌ترین حرکتی بود که این شرکت می‌توانست انجام دهد. در پی این اتفاق، رسانه‌های جریان اصلی پر از اخبار و مقالاتی شدند که درباره این تغییر نام توضیح می‌دادند و وب‌سایت‌های مالی هم شروع به تشریح فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه کردند. همچنین پس از انتشار این خبر، توکن‌های متاورسی مانند MANA و SAND افزایش قیمت‌های چشمگیری را تجربه کردند و پروژه The Sandbox که یک پروژه متاورس و غیرمتمرکز است، ۹۳ میلیون دلار سرمایه جذب کرد.

با این حال، همان طور که خبرگزاری کوین تلگراف در مقاله جدید خود اشاره کرده، واکنش‌ها در حوزه ارزهای دیجیتال به این شدت هیجانی نبود. فیس‌بوک در بسیاری از زمینه‌هایی که برای طرفداران ارزهای دیجیتال مهم است سابقه خوبی ندارد. اخبار رسوایی‌های این شرکت و سایر غول‌های فناوری درباره فروش اطلاعات خصوصی کاربران و بی‌تفاوتی آنها نسبت به مسئله حریم خصوصی، خود یکی از عواملی بوده که اهمیت حفظ حریم خصوصی را برای همگان روشن کرده و آن را به یکی از اصول اولیه بلاک چین و ارزهای دیجیتال تبدیل کرده است.

اکنون که هیجانات اولیه تا حدی فروکش کرده و اصطلاحاً آب‌‌ها از آسیاب افتاده، فرصت خوبی است تا بررسی کنیم که آیا برنامه‌های این شرکت که تا پیش از این آن را با نام فیس‌بوک می‌شناختیم، اتفاق خوبی را برای توکن‌های غیرمثلی (NFT) و پروژه‌های متاورس رقم خواهد زد یا اینکه باعث سقوط این حوزه نوپا خواهد شد؟ با ما همراه باشید.

از متاورس فیس‌بوک چه می‌دانیم؟

متا (فیس‌بوک سابق) جزئیات زیادی درباره نسخه متاورس خود منتشر نکرده است. تنها چیزی که از این پروژه در دسترس داریم، یک ویدئوی تبلیغاتی از مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل فیس‌بوک و آواتار متاورسی او است که به‌‌خوبی هم درخشیده است؛ اما هیچ اطلاعاتی را درباره جزئیات فنی و برنامه‌های دقیق این شرکت افشا نمی‌کند.

با این حال، بر اساس سوابق و شناختی که از مارک زاکربرگ و فیس‌بوک داریم، می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که بین پروژه متاورس فیس‌بوک و سایر پروژه‌های غیرمتمرکز متاورس تفاوت‌هایی وجود خواهد داشت.

پیش از این پیش‌بینی‌ها حاکی از این بود که فیس‌بوک در پروژه جدید خود، از همان زیرساخت‌هایی استفاده خواهد کرد که برای توسعه ارز دیجیتال خود، یعنی دییم (Diem) از آنها بهره برده بود؛ اما اخیراً مشخص شده که فیس‌بوک پروژه دییم خود را به یک بانک آمریکایی فروخته است.

بنابراین این فرضیه منتفی است؛ اما همچنان احتمال می‌رود که فیس‌بوک همان رویه دییم را در پروژه متاورس خود ادامه دهد و رویکرد متمرکز خود را حفظ کند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.