آیا مقامات روسی واقعاً از ارزهای دیجیتال برای دورزدن تحریم‌ها استفاده می‌کنند؟

به گزارش کریپتونیوز، وارن در جلسه استماع کمیته سنا هشدار داد:

بنابراین هیچ کس نمی‌تواند بگوید که روسیه با انتقال تمام دارایی‌های خود به ارزهای دیجیتال، قادر به دور زدن تحریم‌هاست؛ اما برای دارودسته پوتین که می‌خواهند، یک یا دو میلیارد دلار از ثروت خود را پنهان کنند، ارز دیجیتال گزینه بسیار خوبی به نظر می‌رسد.

این لایحه به دنبال اعمال ممنوعیت کلی برای تمام تراکنش‌های ارزهای دیجیتال روسیه نیست؛ اما به دولت ایالات متحده این اختیار را می‌دهد که شرکت‌های آمریکایی را از پردازش تراکنش‌های ارز دیجیتال مرتبط با حساب‌های تحریم شده روسیه منع کند و تحریم‌های ثانویه را برای صرافی‌های ارزهای دیجیتال خارجی که با افراد، شرکت‌ها یا سازمان‌های دولتی تحریم‌شده روسی تجارت می‌کنند، اعمال کند.

اما یک سوال! آیا این اقدامات لازم است؟

اگرچه شواهد نشان می‌دهد که تعداد و ارزش تراکنش‌های ارزهای دیجیتال روسیه در ماه گذشته افزایش یافته است، اما همچنین داده‌ها بیانگر این نکته هستند که خریداران ارزهای دیجیتال در واقع مردم عادی روسیه هستند که سعی دارند بعد از سقوط ارزش روبل، پس‌انداز خود را به‌گونه‌ای حفظ کنند.

تحریم‌های هدفمند؟!

تحریم های اقتصادی اعمال شده علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین طبیعتا به کل اقتصاد روسیه آسیب می زند. با این حال، هدف از این تحریم‌ها ضربه‌زدن به پوتین و دارودسته میلیاردرهای اطراف اوست که از حکومت روسیه حمایت می کنند. جایی که قرار است بیشتر این آسیب به آن‌جا وارد شود.

سنگ بنای این استراتژی این است که با مسدود کردن دارایی‌هایی که مقامات روسی در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند و مسدود کردن تراکنش‌های مالی، این افراد از استفاده یا جابه‌جایی ثروت خود منع شوند.

همچنین بخوانید: تحریم چگونه می‌تواند روسیه را به استخراج بیشتر بیت کوین ترغیب کند؟

اما مدتی است که مقامات ایالات متحده نگران ادامه فعالیت صرافی‌های ارزهای دیجیتال در روسیه مانند بایننس (Binance)، یوبیت (Yobit) و لوکال بیت‌ کوینز (Local Bitcoins) هستند. حتی پیش‌از حمله اخیر روسیه به اوکراین، وزارت خزانه داری ایالات متحده هشدار داده بود که ارزهای دیجیتال می‌توانند تحریم‌هایی را که قبلاً به دلیل الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۲) علیه روسیه اعمال شده بود را تضعیف کنند.

تضعیف ارزش روبل

نمودار زیر نشان می‌دهد که چرا مردم عادی روسیه تمایل به خرید ارزهای دیجیتال دارند. از زمان حمله ۲۴ فوریه (۵ اسفند) به اوکراین، ارزش روبل در برابر دلار آمریکا تا ۴۰ درصد کاهش یافته است، پیش از این حمله یک دلار حدود ۷۶ روبل ارزش داشت که بعد از حمله، همین یک دلار تا ۱۳۲ روبل نیز معامله می‌شد. البته در زمان نگارش این مقاله یک دلار حدود ۱۰۰ روبل ارزش دارد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.