چگونه یک سبد حرفه‌ای از رمز ارزها بچینیم؟

بازار کریپتوکارنسی (ارزهای دیجیتال) امروزه به ترندی پرطرفدار تبدیل شده است. استقبال شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری از بیت کوین، توجه مردم سراسر دنیا را به این رمز ارز و سایر رمز ارزها جلب کرده است. این اتفاق در کشورهای در حال توسعه با شتاب بیشتری دیده می‌شود. در این کشورها، معمولا مردم با تورم شدیدی دست و پنجه نرم می‌کنند. تورم شدید باعث می‌شود که مردم پیوسته به‌دنبال راهی برای حفظ ارزش پول خود باشند. سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، روش مناسبی برای حفظ و افزایش ارزش پول است. حتی اگر نمی‌خواهید وارد بازار پیچیده ارزهای دیجیتال شوید، می‌توانید با خرید تتر از سرمایه خود در برابر تورم محافظت کنید.

سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، دارای اصول و قواعد مهمی است که می‌خواهیم در این مقاله به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کنیم. قطعا درصورت توجه به این نکات؛ می‌توانید یک سرمایه‌گذاری امن و پرسود داشته باشید.

یکی از اصولی‌ترین و بنیادی‌ترین مفاهیم موجود در دنیای معامله‌گری ارزهای دیجیتال، چیدن سبد سرمایه‌گذاری است. احتمالا شما هم این جمله را شنیده‌اید که هیچ‌وقت نباید همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد بگذارید. این جمله، در بازارهای مالی هم بسیار صادق است. برای مثال، افراد زیادی در سال 99 با توجه به تبلیغات فراوانی که حول محور بورس شکل گرفته بود، بخش اعظمی از سرمایه خود را وارد این حوزه کردند. متاسفانه به دلایل مختلف، بازار بورس دچار یک ریزش شدید شد و درس بزرگی به سرمایه‌گذاران داد. این درس بزرگ دقیقا همان تقسیم سرمایه و چیدن سبد سرمایه‌گذاری بود. یک سبد خوب سرمایه گذاری، سبدی است که انواع مختلف دارایی‌ها در تمام زمینه‌ها در آن حضور داشته باشند.

در بازار ارزهای دیجیتال، راه‌های گوناگونی برای درآمدزایی وجود دارد. ماینینگ، نوسان‌گیری و هولد، 3 راه محبوب برای کسب درآمد از این بازار جذاب‌اند. برای چیدن یک سبد حرفه‌ای از رمز ارزها، ابتدا باید به میزان دانش خود نگاه کنید. اکثر معامله‌گرها به 3 دسته زیر تقسیم می‌شوند. اگر جزء هر کدام از دسته‌های زیر باشید نوع چیدمان سبد شما متفاوت خواهد بود. این 3 دسته عبارتند از:

  1. افرادی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بازار رمز ارزها هستند اما علاقه‌ای به آموزش دیدن ندارند.
  2. افرادی که علاوه‌بر علاقه،‌ دانش کافی برای تحلیل رمز ارزها دارند، اما تجربه معامله‌گری ندارند.
  3. افرادی که علاوه‌بر دانش تحلیلی، تجربه بالایی در زمینه معامله‌گری دارند.

اگر جزء افراد دسته اول هستید، نمی‌توانید سبد متنوعی از ارزهای دیجیتال مختلف داشته باشید چرا که مدیریت چنین سبدی، به دانش بالا و تجربه نیاز دارد. اما می‌توانید بخش کوچکی از سرمایه خود را فقط به خرید بیت کوین اختصاص دهید. زیرا بیت کوین در طول سالیان گذشته ثابت کرده است که در بلند مدت همیشه صعودی است. سرمایه‌گذاری در سایر رمز ارزها به‌جز بیت کوین می‌تواند برای شما پر ریسک باشد.

اگر جزء افراد دسته دوم هستید، می‌توانید تا 80 درصد سرمایه خود را به هولد کردن بیت کوین اختصاص دهید. همچنین مابقی سرمایه خود را می‌توانید روی ارزهایی با بنیاد خوب مثل اتریوم، بایننس کوین و ارزهای جدیدی مانند ارزهای متاورسی سرمایه‌گذاری کنید. شاید با این نوع تقسیم‌بندی کمی مخالف باشید. اما جالب است بدانید که طبق آمار، افرادی که ضررهای سنگینی متحمل می‌شوند افرادی هستند که دانش مالی بالا و تجربه معامله‌گری اندک دارند.

اگر جزء افراد دسته سوم هستید و علاوه‌بر دانش مالی، تجربه معامله‌گری هم دارید می‌توانید تا 10 درصد سرمایه خود را به بازار فیوچرز و معاملات اهرم‌دار و مابقی را به ترید اسپات در انواع رمز ارزها اختصاص دهید.

چگونه در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنیم ؟

در بازار ارزهای دیجیتال روند اصلی بازار توسط بیت کوین تعیین می‌شود. به عبارت دیگر، زمانی که بیت کوین مثبت باشد، سایر رمز ارزها نیز مثبت می‌شوند. همچنین زمانی که بیت کوین یک روند نزولی را در پیش بگیرد، اکثریت بازار نزولی می‌شود. شاید به‌همین دلیل است که بیت کوین به پادشاه بازار ارزهای دیجیتال معروف است.

برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، باید ابتدا به شرایط و وضعیت بیت کوین نگاه کنیم. اگر شرایط بیت کوین در یکی از دو حالت زیر قرار داشت به‌هیچ وقت خرید کردن توصیه نمی‌شود.

  1. زمانی که بیت کوین در یک روند نزولی قرار دارد و پیوسته ارزش خود را از دست می‌دهد.
  2. بازار در یک شرایط هیجانی قرار دارد و بیت کوین دچار نوسانات شدید قیمتی است.

اما بهترین زمان برای خرید ارز دیجیتال زمانی است که این بیت کوین در یک روند صعودی تثبیت شده قرار می‌گیرد یا قیمت آن برای مدتی ثابت می‌شود. در این حالت ما شاهد پامپ شدن بعضی از آلت‌کوین‌ها هستیم که می‌تواند سود خوبی نصیب معامله‌گران کند.

جدا از شرایط بازار، هدف یک سرمایه‌گذار از سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال هم بسیار مهم است. اگر هدف شما یک سرمایه‌گذاری کم‌ریسک است؛ توصیه می‌کنیم بیت کوین خریداری و هولد کنید (در بازار صعودی). اما اگر هدف شما کسب سود زیاد در مدت زمان کوتاه است، توصیه می‌کنیم روی سایر ارزهای دیجیتال با بنیاد خوب سرمایه‌گذاری کنید.

کدام ارزهای دیجیتال را بخریم؟

ارز دیجیتال

در حال حاضر، چند هزار ارز دیجیتال مختلف در بازار کریپتوکارنسی وجود دارد که انتخاب یکی از آن‌ها برای سرمایه‌گذاری، کار سختی محسوب می‌شود. در ادامه، معیارهایی گفته می‌شوند که با بررسی آن‌ها، می‌توانید ارزهای دیجیتال معتبر را از غیرمعتبر جدا کنید. متاسفانه تعداد بالایی از ارزهای دیجیتال، پروژه‌های کلاه‌برداری هستند و بعد از مدتی ناپدید می‌شوند.

معیارهایی که می‌توانید با کمک آن‌ها یک ارز دیجیتال معتبر را پیدا کنید شامل:

  • رتبه در سایت کوین‌مارکت‌کپ

سایت‌ کوین‌مارکت‌کپ (https://coinmarketcap.com) یکی از معتبرترین سایت‌های دنیا برای رتبه‌بندی ارزهای دیجتال است. این سایت، ارزهای دیجیتال را بر اساس مارکت‌کپ یا ارزش بازاری که دارند رتبه‌بندی می‌کند. همیشه سعی کنید سرمایه خود را روی پروژه‌هایی بگذارید که جزء 50 ارز برتر این سایت هستند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.